برق خودرو چیست؟

مجموعه ای از سیستم های الکتریکی و الکترونیکی که انرژی مورد نیاز خودرو را تامین می کنند، اساس سیم کشی خودرو را تشکیل می دهند. در این مجموعه قطعات زیادی وجود دارد که هر کدام وظیفه خاصی دارند. کارکرد دقیق همه این سیستم ها در مجموع موجب می شود تا انرژی ذخیره شده شیمیایی به صورت انرژی الکتریکی به دیگر قطعات برسد. هرگونه عیب و ایراد در این مجموعه موجب از دست رفتن عملکرد قطعات فنی خودرو می شود. در بسیاری از اتوموبیل های امروزی می توان رد پای سیم کشی برق خودرو را دید.

کاربرد برق خودرو چیست؟

سیستم برقی اتوموبیل مدیریت  طیف وسیعی از قطعات را بر عهده دارد. برای مثال روشن کردن لامپ چراغ خودرو بستگی به سالم بودن سیستم برقی ماشین دارد. همه چراغ ها از جمله چراغ راهنما در این مجموعه قرار دارند.  بالا و پایین بردن شیشه های اتوموبیل،  عملکرد سوئیچ و استارت زدن، کارکرد بخاری خودرو و کولر ماشین، عملکرد سیستم دزدگیر، سیستم های صوتی و ….. همگی توسط سیستم برق رسانی خودرو انجام می شود.

تعمیرگاه سیار وسایل نقلیه امداد خودرو

برق خودرو

سیستم برق خودرو دارای چه قسمت هایی است؟

یک مجموعه بزرگ در سیستم برق رسانی اتوموبیل با هماهنگی کار می کنند تا بتوانیم ماشین را روشن کرده و از امکانات آن استفاده کنیم. به طور ساده سیستم برق را می توان به ۵ بخش مختلف تقسیم کرد:

  • قطعات تولید کننده برق
  • ذخیره کننده های برق
  • توزیع کننده برق خودرو
  • کنترل کننده  سیستم برق
  • مصرف کننده های نهایی برق

تولید کننده برق اتومبیل

خودروهای قدیمی دارای سیستم های برقی ساده تری بودنددر این اتوموبیل ها دینام تنها تولید کننده برق خودرو به حساب می آمد. در خودروهای جدید آلترناتور وظیفه تولید برق را بر عهده دارد. آلترناتور نیروی مکانیکی را از موتور گرفته و به برق با آمپر بالاتر تبدیل می کند. برق تولید شده در ذخیره کننده باتری خودرو جای می گیرد تا در مواقع مورد نیاز استفاده شود. به طور خلاصه آلترناتور همانند ژنراتور در موتور برق عمل می کند و موجب شارژ باتری در هنگام روشن بودن ماشین می شود. به همین سادگی باتری شارژ شده و نیروی مورد نیاز سیستم برقی اتومبیل را تامین می کند.

ذخیره کننده برق ( باتری اتوموبیل)

همانطور که اشاره شد باتری اتوموبیل به هنگام روشن بودن خودرو، انرژی مورد نیاز را در خود ذخیره می کند. باتری در واقع نوعی مخزن ذخیره کننده نیروی برق است که در دیگر سیستم های برقی هم حتما نمونه هایی از آ موجود است. انرژی ذخیره شده در باتری برای همه قسمت های برقی خودرو استفاده می شود. همه بارتی ها دارای قطب مثبت و منفی هستند. در اتومبیل همیشه قطب منفی به بدنه خودو  نصب می شود و قطب مثبت به مصرف کننده ها می رسد. به این ترتیب حتی در موقعی که ماشین خاموش است نیز شیشه های بلابر برقی، فلاشر خودرو و چراغ های جلو و عقب، قفل درب اتوموبیل و دیگر قسمت ها به درستی کار می کنند.

تعمیرات تخصصی دیاگ خودرو

تعمیرات برق خودرو

توزیع کننده برق خودرو

سیم کشی خودرو وظیفه توزیع برق باتری به مصرف کننده ها را بر عهده دارد. کوچکترین ایراد در سیم ها عملکرد برق رسانی را دچار مشکل می کند. تعداد زیادی از مصرف کننده ها در خودرو از طریق همین سیم ها، انرژی لازم را دریافت می کنند. سیم کشی خودرو داخل لوله های پلاستیکی قرار گرفته تا در مسیر آسیب نبیند. از طرفی این لوله های پلاستیک نظم بیشتری به سیم های پراکنده می دهند. سیم های برق به صورت دسته بندی شده از ذخیره کننده به سمت مصرف کننده ها کشیده شده اند.

کنترل کننده برق خودرو

سیستم های برقی و سیم کشی ها توسط دکمه ها و کلیدها، کنترل می شوند. به این ترتیب هر زمان که لازم باشد می توان از آن استفاده کرد.  در حالت معمول همه مصرف کننده های ماشین کار نمی کنند و نیاز به نیروی برق ندارند. برای مثال سیستم بالابر شیشه اتوموبیل از مواردی است که در مواقع خاص استفاده می شود. در مورد روشن روشن چراغ خودرو نیز راننده تصمیم می گیرد و به طور معمول همیشه چراغ های ماشین، روشن نیست. همچنین میزان استفاده از این قطعات و ظرفیت استفاده نیز توسط کنترل کننده های برق مدیریت می شوند. این مورد را در سیستم های گرمایشی و سرمایشی اتوموبیل می توانید مشاهده کنید.