کسب و کار اینترنتی چیست؟

کسب و کار اینترنتی به شکلی از کسب و کار گفته می شوند که بر بستر اینترنت و با استفاده از قابلیت های فضای مجازی شکل گرفته باشد. امروزه بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می کنند. ۶۹ درصد از این جمعیت، در طول ۹۰ روز، دست کم یک خرید از اینترنت داشته اند.

هر کسب و کار اینترنتی شامل ۲ ویژگی زیر است:

  • ایده اصلی کسب و کار بر روی امکانات ویژه اینترنتی استوار است و بدون وجود اینترنت امکان بقا نداشته باشد.
  • اکثر فعالیت های کسب و کار بر روی اینترنت انجام گیرد.

در نظر داشته باشید که کسب و کار الکترونیک با کسب و کار اینترنتی تفاوت دارد. در کسب و کار الکترونیک، از “فناوری اطلاعات” به منظور بهبود فعالیت ها استفاده می شود و بدون استفاده از این فناوری، کسب و کار امکان بقا دارد، به عنوان مثال یک بنگاه معاملات املاک می تواند از اینترنت برای بهبود فضای کاری خود و جذب مشتریان استفاده کند ولی بدون اینترنت نیز امکان بقا دارد. ولی مثلا یک فروشگاه اینترنتی، بدون اینترنت امکان بقا ندارد.

به عنوان مثال گوگل، بزرگترین شرکت دات کام دنیا، را در نظر بگیرید، آیا می تواند بدون اینترنت حیات داشته باشد؟ فلسفه وجود و خدمات شرکت اساسا بر ویژگی ها و پتانسیل  های اینترنت بر پا شده است.(ویژگی اول را دارد)
تقریبا تمام فرآیندهای گوگل(مانند گرفتن سفارش از مشتری، تولید محصول، تحویل محصول و غیره) همگی بر روی اینترنت انجام می شود.(ویژگی دوم را نیز دارد پس گوگل یک کسب و کار اینترنتی است)

در نظر داشته باشید که کسب و کارهای اینترنتی ممکن است منافع مالی برای صاحبان آن داشته باشد و یا نداشته باشد، در حقیقت “فروش” تنها یکی از بخش های کسب و کار اینترنتی است.

انواع کسب و کار اینترنتی به ۱۰ بخش عمده تقسیم می شوند:

√ ایجاد اجتماعات آنلاین
√ خرید، فروش و حراج کالاهای مختلف
√ تبلیغات اینترنتی
√ ارائه خدمات تخصصی به دیگران
√ ایجاد امپراطوری اطلاعات، اخبار و آموزش
√ تهیه و ارائه نرم افزارهای مختلف
√ چند رسانه ای یا مالتی مدیا
√ پیوستن به شبکه های واسطه گری
√ خدمات مربوط به ایمیل
√ سرمایه گذاری مشترک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *